Προσοχή στις “ειδικές” δίαιτες

//Προσοχή στις “ειδικές” δίαιτες
eidikes

Τα τελευταία χρόνια είναι αυξημένο το ενδιαφέρον για τη σωστή διατροφή, τα διατροφικά tips, τη σωματική άσκηση και την υγεία ή όπως έχει πλέον γίνει πολύ γνωστό με τον όρο fitness. Συγχρόνως όμως εμφανίζονται διάφορες «ειδικές» δίαιτες, οι οποίες εκτός από αντιεπιστημονικές, είναι πολλές φορές και επικίνδυνες.Αυτές προωθούνται ως κάτι το διαφορετικό, κάτι το πρωτοπόρο από κύκλους που δεν έχουν καμία σχέση με την επιστήμη της διατροφής.

Μια επιστημονικοφανής ονομασία μαζί με μια έντονη προβολή της «ιδιαιτερότητας» ή του «μαγικού» της συγκεκριμένης διατροφής είναι τα σίγουρα βήματα για να έχει απήχηση σε ένα μέρος του κοινού.

Ως διαιτολόγοι αντιμετωπίζουμε αυτό το πρόβλημα σχεδόν καθημερινά. Οι διάφορες «δίαιτες» που φτάνουν στα αυτιά μας είναι από αστείες έως επικίνδυνες.

Και φυσικά πρέπει να τις αποδομήσουμε επιστημονικά για να προστατέψουμε το κοινό από απάτες, αλλά κυρίως και για να προστατεύσουμε την υγεία του. Φυσικά αυτό δεν είναι μόνο ελληνική πρωτοτυπία.

Σύμφωνα με έρευνα που διοργάνωσε η Ενωση Διαιτολόγων της Μεγάλης Βρετανίας, το 60% του συνόλου του δείγματος ακολουθούσε διατροφικές συμβουλές από μη πιστοποιημένους διαιτολόγους.

Εχουμε λοιπόν διάφορες «ειδικές» δίαιτες, οι οποίες δυστυχώς δεν είναι λίγες στον αριθμό. Από την άλλη, κατά καιρούς εμφανίζεται όλο και κάποια καινούργια.

Στο σημερινό άρθρο θα ασχοληθούμε με μερικές από αυτές, που είναι και πιο γνωστές στο ευρύ κοινό.

Η αλκαλική δίαιτα

Σύμφωνα με αυτήν, πρέπει να καταναλώνουμε «αλκαλικές» και όχι «όξινες» τροφές. Σύμφωνα με τη θεωρία αυτής της «δίαιτας», αυτό θα αλλάξει την ισορροπία του pH του σώματος και θα έχει οφέλη στην υγεία μας.Δεν λείπουν και οι υπερβολές ότι καταπολεμά τον καρκίνο ή ότι οι «όξινες» τροφές προκαλούν οστεοπόρωση.

Φυσικά τίποτα δεν ισχύει από όλα αυτά. Υπάρχει παντελής άγνοια της φυσιολογίας του ανθρώπου.Το pH των τροφών σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αλλάξει το pH του αίματος, το οποίο είναι μεταξύ 7,35 και 7,45.Για να υπάρξει σαφήνεια, αρκεί να αναφερθεί ότι σε περίπτωση αλλαγής του pH του αίματος υπάρχουν πολύ έντονα συμπτώματα, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν και τον θάνατο.

Το μόνο που μπορεί να αλλάξει σε έναν βαθμό είναι το pH των ούρων, το οποίο δεν είναι κάτι το τόσο σημαντικό.

Η κετογονική δίαιτα

Μια άλλη εκδοχή της δίαιτας Atkins ή της Paleo (παλαιολιθική). Πολύ χαμηλό ποσοστό υδατανθράκων (10%, ίσως και λιγότερο) και αρκετά υψηλό ποσοστό λίπους και πρωτεϊνών.

Αποκλείει ολόκληρες ομάδες τροφών, όπως τα αμυλούχα λαχανικά, τα σιτηρά, τα γαλακτοκομικά, αρκετά φρούτα και όσπρια. Η έλλειψη υδατανθράκων προκαλεί κάψιμο του λίπους στο σώμα, αλλά παράλληλα και δημιουργία κετονών. Η συγκεκριμένη διατροφή μπορεί με ένα κατάλληλο πλάνο να βοηθήσει άτομα με επιληψία και εγκεφαλοπάθειες. Όποιος όμως τη χρησιμοποιήσει για να χάσει βάρος, πρέπει να σκεφτεί και τις παρενέργειες όπως: ναυτία, σύγχυση, αυξημένη όρεξη, προβλήματα ύπνου, κακή αθλητική απόδοση. Επίσης, το υψηλό ποσοστό λίπους που καταναλώνεται είναι κάτι που πρέπει να μας ανησυχεί για τις συνέπειές του σε βάθος χρόνου.

Η δίαιτα με βάση την ομάδα του αίματος

Πρόκειται για μια θεωρία που προσαρμόζει τη διατροφή ανάλογα με την ομάδα του αίματος που έχει ο καθένας. Αποκλείονται έτσι ομάδες τροφίμων ανάλογα με αυτήν. Φυσικά και δεν έχει καμία επιστημονική βάση και αποτελεί αποκύημα φαντασίας.

Η ορθομοριακή διατροφή

Ισως η πιο πρόσφατη και αρκετά δημοφιλής θεωρία περί διατροφής. Συνίσταται στη «συμπλήρωση των ορθών μορίων» μέσω της διατροφής. Δυστυχώς οι υπέρμαχοί της φτάνουν στο σημείο να αναφέρουν ότι καταπολεμά και τον καρκίνο. Βασική πρακτική είναι η συνταγογράφηση μεγάλων ποσοτήτων συμπληρωμάτων.

Μεγάλοι ιατρικοί σύλλογοι, όπως οι American Cancer Society, American Psychiatric Association, National Institute of Mental Health, American Academy of Pediatrics και Canadian Paediatric Society, απορρίπτουν ξεκάθαρα τη διατροφή αυτή ως μη επιστημονικά έγκυρη. Η Αμερικανική Ιατρική Εταιρεία συγκεκριμένα αναφέρεται σε αυτή με τη λέξη «μύθος».

Η διατροφή είναι ένα από τα σημαντικά κομμάτια της υγείας του ανθρώπου, γι’ αυτό και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή όταν επιλέγουμε να ακολουθήσουμε κάποια δίαιτα.

Απευθυνθείτε λοιπόν στους επιστήμονες της διατροφής. Ειδικότερα στο διάστημα που θα ακολουθήσει μετά τις γιορτές υπάρχει έξαρση διατροφικών συμβουλών, απέναντι στις οποίες χρειάζεται προσοχή και κριτική σκέψη.

Σχετικά άρθρα:

Weight cut. Μια επικίνδυνη μέθοδος

Πέρα από το Δείκτη Μάζας Σώματος.