Σεπτέμβρης: παιδιά να μπαίνουμε σε πρόγραμμα

//Σεπτέμβρης: παιδιά να μπαίνουμε σε πρόγραμμα
Καλοκαίρι τέλος-ας μπούμε σε πρόγραμμα!

Η εποχή του καλοκαιριού τελείωσε, ασχέτως αν ο καλός καιρός παραμένει. Ο Σεπτέμβρης έχει πλέον μπει και πολύ σύντομα ξεκινάνε τα σχολεία. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, εκτός από τα παιδιά μπαίνει όλη η οικογένεια σε “πρόγραμμα”. Σχολείο, ξένες γλώσσες, εξωσχολικές δραστηριότητες, η καθημερινότητα επανέρχεται αυτόν τον μήνα.

Μέσα σε αυτό το κλίμα θα πρέπει να προσεχθεί και η καθημερινότητα της διατροφής μας και συγκεκριμένα των παιδιών. Το καλοκαίρι και οι διακοπές μπορεί να έχουν φέρει τα πάνω-κάτω στη διατροφή της οικογένειας λόγω της χαλάρωσης και της ξεκούρασης που χρειαζόταν. Τώρα ήρθε η χρονική στιγμή να επανέλθουμε και να βάλουμε κάποιες απλές και σωστές βάσεις για τις καθημερινές διατροφικές μας συνήθειες. Προτεραιότητα σε αυτήν την προσπάθεια θα πρέπει να είναι η διατροφική παιδεία των παιδιών, καθώς η μικρή τους ηλικία μας βοηθάει να βάλουμε τις βάσεις για μια σωστή διατροφική καθημερινότητα η οποία θα τους γίνει βίωμα, αν γίνει σωστά και μεθοδικά.

Θα επικεντρωθώ στα πρώτα γεύματα της ημέρας. Καταρχήν, γιατί είναι πολύ σημαντικό να ξεκινάει σωστά η διατροφή στην αρχή της ημέρας και αφετέρου γιατί σε αυτό το χρονικό διάστημα γίνονται σημαντικά λάθη στη διατροφή, μιας και το παιδί μένει αρκετές ώρες εκτός σπιτιού.

Πρωινό

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από το πρώτο γεύμα της ημέρας. Το πρωινό. Ένα γεύμα βασικό και απαραίτητο για τα παιδιά. Σύμφωνα με τις έρευνες η κατανάλωση πρωινού γεύματος βοηθάει στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας, ενώ παράλληλα βοηθάει τις μαθησιακές ικανότητες των παιδιών.

Ο χρόνος προετοιμασίας του πρωινού γεύματος εκτιμάται στα λίγα λεπτά. Και αυτό γιατί μπορεί να είναι κάτι το πολύ απλό. Όσο περισσότερος χρόνος αφιερωθεί στην ετοιμασία του, τόσο πιο πολλές είναι οι επιλογές του.

Ας δούμε λοιπόν μερικές εύκολες και γρήγορες επιλογές πρωινού:

  • τοστ με ψωμί ολικής και τυρί, ντομάτα, μαρούλι
  • δημητριακά με γιαούρτι/γάλα, μέλι, ξηρούς καρπούς
  • ψωμί ολικής με μέλι ή μέλι-ταχίνι
  • ομελέτα ή στραπατσάδα
  • φρουτοσαλάτα με μέλι-ξηρούς καρπούς
  • smoothy φρούτων με γιαούρτι-μέλι

Το πρωινό μπορεί να έχει πολλές επιλογές, οι οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την όρεξη του παιδιού είτε για γλυκό είτε για αλμυρό. Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να αφιερώνουν τον απαραίτητο χρόνο και να κάθονται στο τραπέζι με τα παιδιά για το πρωινό γεύμα, αποδεικνύοντάς τους έτσι τη σημαντικότητα του.Τα παιδιά μιμούνται και μαθαίνουν.

Δεκατιανό

Το επόμενο γεύμα της ημέρας έχει καθιερωθεί με το όνομα “δεκατιανό”. Ουσιαστικά είναι ένα σνακ που συνδέει το πρωινό με το μεσημεριανό γεύμα. Πολλές φορές σε αυτό το γεύμα προσθέτουμε φρούτο, ώστε να έχουμε λήψη βιταμινών. Το φρούτο μπορεί επίσης να υποκαταστήσει την ανάγκη για γλυκό. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το φρούτο θα πρέπει να μπει στην καθημερινότητα του παιδιού. Μεγάλοι ιατρικοί και διαιτολογικοί σύλλογοι, όπως αυτοί της Μεγάλης Βρετανίας, υποστηρίζουν ότι πρέπει να καταναλώνονται τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων (και λαχανικών) την ημέρα. Προσθέτοντας λοιπόν το φρούτο στο δεκατιανό του παιδιού, το εντάσουμε στην καθημερινότητά του, κάτι το οποίο θέλουμε να γίνει συνήθεια.

Κάποιες προτάσεις για δεκατιανό μπορούν να είναι:

  • φρούτο με ξηρούς καρπούς
  • σάντουιτσ με ψωμί ολικής, τυρί, λαχανικό
  • μίξη ξηρών καρπών-αποξηραμένων φρούτων
  • μπάρα δημητριακών -χωρίς ζάχαρη- με μέλι (υπάρχουν εύκολες συνταγές για σπιτικές μπάρες)
  • παστέλι σησαμένιο ή ξηρών καρπών με μέλι

Σε αυτό το σημείο πρέπει να σημειώσω ότι το δεκατιανό γεύμα πολλές φορές αγοράζεται στο σχολικό περιβάλλον, αν δεν το έχει προμηθευτεί το παιδί από το σπίτι. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να προμηθευτεί αυτό που του αρέσει πιο πολύ και που πολλές φορές μπορεί να μην είναι η καλύτερη διατροφική επιλογή. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να υπάρχει συμβουλή από τους γονείς για τη σημασία των σωστών επιλογών από το κυλικείο. Πρέπει επίσης οι γονείς να γνωρίζουν ότι υπάρχουν συγκεκριμένα επιτρεπόμενα είδη στα σχολικά κυλικεία. Η Υγειονομική Διάταξη που τα αναφέρει αναλυτικά είναι η εξής: Υ1γ/Γ.Π./οικ.96605/2013 (ΦΕΚ 2800/τ.Β΄/04-11-2013).

Τέλος, θα πρέπει να τονίσω ότι η ποσότητα των γευμάτων εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως είναι το φύλο, η ηλικία, τα ανθρωπομετρικά χαρακτηριστικά και φυσικά η φυσική δραστηριότητα του παιδιού. Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει ξεχωριστές ανάγκες. Για αυτό το λόγο θα πρέπει ένας διαιτολόγος να συστήσει την ποσότητα των γεύματων του μετά από την εξέταση.

Η διατροφή του παιδιού το πρωί είναι πολύ σημαντική και θα πρέπει να προσεχθεί. Δώστε την απαραίτητη προσοχή και τον χρόνο για να υπάρξει αποτέλεσμα. Η διατροφική παιδεία των παιδιών δεν είναι μόνο θέμα των διαιτολόγων, αλλά πρωτίστως των γονιών.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών το Σαββατοκύριακο 8-9 Σεπτεμβρίου.