Μεσογειακή διατροφή και μακροβιότητα

//Μεσογειακή διατροφή και μακροβιότητα
μεσογειακή διατροφή

Μία νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Gut του BMJ δείχνει ότι η μεσογειακή διατροφή που εφαρμόστηκε σε ηλικιωμένους για έναν χρόνο, άλλαξε το μικροβίωμά τους σε σημείο που βελτίωσε την εγκεφαλική λειτουργία και βοήθησε τη μακροβιότητα.

Η έρευνα απέδειξε ότι η μεσογειακή διατροφή μπορεί να εμποδίσει την παραγωγή των φλεγμονωδών χημικών ουσιών που οδηγούν σε απώλεια της νοητικής λειτουργίας και να προλάβει την εμφάνιση χρόνιων ασθενειών όπως ο διαβήτης, ο καρκίνος και η αθηροσκλήρωση.

Οι ερευνητές/τριες σημειώνουν ότι η αλλαγή στη διατροφή ρυθμίζει την εντερική χλωρίδα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βοηθάει να μεγαλώνει κάποιος ηλικιακά χωρίς προβλήματα υγείας.

Η επιστήμη δείχνει ότι όσο αυξάνεται η ηλικία, τόσο μειώνονται τα εντερικά μικρόβια σε ποσότητα και ποικιλία. Η φτωχή διατροφή είναι συνήθως κοινό φαινόμενο σε άτομα της 3ης ηλικίας. Το ότι ζούνε μόνα τους κάνει πιο δύσκολη την ολοκληρωμένη διατροφή τους. Τα προβλήματα υγείας ή μάσησης δυσχεραίνουν την κατάσταση και δεν μπορούν να έχουν ισορροπημένη διατροφή.

Με την αύξηση της ηλικίας, μειώνεται η ποικιλία στις φλεγμονώδεις καταστάσεις, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε καρκίνο, νευρολογικές διαταραχές και άλλες ασθένειες.

Αλλαγή μέσα σε 12 μήνες

Η έρευνα έγινε σε ηλικιωμένους από διάφορες χώρες (Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία Πολωνία και Ηνωμένο Βασίλειο). Αφού αναλύθηκε η εντερική χλωρίδα όλων, εφαρμόστηκε ειδική δίαιτα για ένα έτος σχεδόν στους μισούς, ενώ οι υπόλοιποι συνέχισαν με τις διατροφικές τους συνήθειες ως είχαν.

Η διατροφή της πρώτης ομάδας ήταν βασισμένη πάνω στις αρχές της μεσογειακής: πληθώρα φρούτων, λαχανικών, ξηρών καρπών, οσπρίων, ελαιόλαδο, ψάρι και μικρές ποσότητες κόκκινου κρέατος, ζάχαρης και κορεσμένων λιπαρών οξέων.

Μετά από το έτος αποδείχτηκε ότι η ομάδα που ακολούθησε τη μεσογειακή διατροφή είχε σημαντικές ευεργετικές αλλαγές στο μικροβίωμα του πεπτικού συστήματος. Η απώλεια της βακτηριακής ποικιλίας μειώθηκε. Η παραγωγή επιβλαβών φλεγμονωδών δεικτών όπως η C-αντιδρώσα πρωτεΐνη και η ιντερλευκίνη-17 μειώθηκε επίσης.

Συγχρόνως, υπήρξε αύξηση στα ωφέλιμα βακτήρια που συνδέονται με την μνήμη και την εγκεφαλική λειτουργία. Η διατροφή αύξησε επίσης κάποια βακτήρια που είναι σημαντικά για να υπάρχει σταθερό “οικοσύστημα εντέρου”, το οποίο καθυστέρησε σημάδια αδυναμίας όπως η ταχύτητα βαδίσματος και η δύναμη της λαβής του χεριού.

Τα οφέλη που προσφέρει η μεσογειακή διατροφή δεν είναι κάτι το καινούριο. Έχει συσχετιστεί με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη, υψηλής χοληστερόλης, άνοιας, έλλειψης μνήμης, κατάθλιψης και καρκίνου του μαστού. Η μεσογειακή διατροφή συνδέεται επίσης με πιο υγιή οστά, υγιή καρδιά και μακροζωία.

Όπως τονίζουν πολύ σωστά οι διαιτολόγοι της έρευνας: “Η μεσογειακή διατροφή δεν είναι απλά μία δίαιτα, είναι πολλά παραπάνω. Είναι τρόπος ζωής. Πρωθεί την κοινωνικότητα στο φαγητό, την φαντασία στην κουζίνα και την άσκηση.”

Πηγή: CNN